Kreativitet

Idag har jag spenderat eftermiddagen på dialogforum. Ny grej för mig, jag anmälde mig förra veckan av ren nyfikenhet. För att reda ut lite begrepp kan man i programmet läsa att

Dialogforum är en återkommande mötesplats för politiker och universitetets forskare och ledning med syfte att stärka kommunikationen och skapa utrymme för stimulerande diskussioner.

Det har varit en vansinnigt intressant upplevelse. Det var jag, ett par personer från universitetsledningen och ett tiotal politiker, de flesta riksdagspersoner (jag bestämde mig just för att försöka sluta säga riksdagsmän då man redan där lägger in fel värdering i vad man uttrycker).

Vi har fått höra föredragningar om regionen som kreativitetscentra och om regional utveckling.

Väldigt mycket intressanta diskussioner, framförallt det som kom ur diskussionen om kreativitet.

Kreativitet enligt den definition som presenteras för oss är något så vackert som ”Kombinerandet av etablerade kunskaper”. Det låter vackert på något vis. Lite häftigt. I diskussionerna så blev det mer och mer ett informativt samtal, från universitetets sida, om regionen och kunskapens plats där. Som den Fabian jag är tog jag saken i egna händer och tog det ett steg längre med inlägg hur universitetet inte bara utbildar oss utan också skolar oss som människor och som Sveriges framtid. Hur jag som student har utvecklats genom vad jag sett, hört och hur jag genom min tid som student men kanske framförallt som kåraktiv lärt mig att se och hitta kreativa lösningar, att tänka framåt. Se det jag stöter emot, som stoppar mig, som utmaningar och inte som hinder.

 

Sen lyckades jag, förutom att skapa en del bra kontakter inför framtiden i arbetslivet och eventuellt i politiken, att påverka de politiker som var där, i rätt riktning. Påtala det negativa med studieavgifter när de frågade vad de kunde göra nationellt då de dittills bara fått neutrala svar. Det går ju inte för sig. Har Fabian chansen att påverka så gör han ju det. Jag är ju Fabian.

 

Jag är duktigt nöjd både med samtalen och min egen insats faktiskt.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Kreativitet”

  1. Lotta Says:

    Jag är inte förvånad. Du är en fantastisk människa.


Kommentera

