Senapssill

Jag har i natt drömt en av de märkligaste drömmar jag drömt på väldigt, väldigt länge.

Jag har drömt om senapssill. Det hör till saken att jag aldrig varit överdrivet förtjust i sill överhuvudtaget, jag åt sill första gången för kanske åtta år sedan och numera sker det, mest av sociala skäl, ett par gånger per år då tiden påtalar att man borde göra så. Högtider som jul och midsommar typ.

Min dröm som sådan:

Jag var hemma i Lysekil och hälsade på min far och fick där friheten att bestämma vad som skulle spisas till lunch. Helt ur det blå yttrade jag då:

– Sill och potatis!

Min far påtalar det märkliga i det här och jag kunde till viss del hålla med honom. Men sa att jag faktiskt äter sill då och då och framför allt vissa sorter, senapssill skulle vara en av dessa (jag har, in realum, aldrig ätit senapssill, mig veterligen).

Detta gjorde att drömmens Fabian gick till den lokala affären, vars interiör jag inte kände igen, för att köpa sagda sill. Den fanns inte. Där fanns ingen sill, ingen sill alls. Det närmaste man kunde komma var en burk majonäs eller något dylikt.

Jag letade runt hela affären utan resultat, jag frågade inte bara en person utan två utav de anställda som pekade på hyller där inget stod eller som var späckade med andra varor. Det letades länge och väl och därefter slutar mitt minne av drömmen.

Ingen mardröm att tala om men minst sagt en dröm som gav obehagskänsla.

Och vad sjutton skall något sådant betyda? Jag tror inte direkt på djupare innebörd av drömmar och att det skulle ligga något djupare i dem men de som är inne på den linjen kan ju försöka analysera vad jag beskrivit i ovan.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Senapssill”

  1. Lotta Says:

    Du letar efter något som inte finns, och som du vet om att du egentligen troligen inte kommer att vara så förtjust i. Kan appliceras på mycket. Flickor? Jobb? Böcker? De flesta skulle nog säga kärlek, men jag tänker nog främst jobb.

    Räcker det som analys?

  2. fabianlund Says:

    Oj. Där ser man. Jösses. Leta efter något som jag inte tror mig kommer vara så förtjust i? JObb eller flickor? Hm…


Kommentera

