Kryptering

Kryptogram tycker jag är tokskoj. Kryptering och kodning i allmänhet och vetenskapen runt det. När jag mönstrade hos pliktverket för vad som nu bäst kan beskrivas som en herrans massa år sedan så fanns, som ett av alternativen, när jag gått igenom hela mönstringsprocessen ”kryptogruppbefäl 10 månader”. På tre röda kom jag fram till att en sån ville jag bli. Vad gjorde då Fabian därefter undrar man/kvinna/barn av ordning givetvis. Jo, grundlig som han är så läser han igenom den litteratur som finns i ämnet, gärna flera gånger. Simon Singhs Kodboken är att rekommendera, mycket bra och lättläst litteratur med bra exempel. Allt från de allra första kodade meddelandena där man skrivit på någons skalle, låtit håret växa ut och det då blivit osett, till ”de dansande männen” som är en Sherlock Holmes berättelse i frågan och fram till dagens kryptering via vad man använde under andra världskriget. Tokigt roligt i mina ögon.

När jag väl ryckte in så mötte jag tre till som ryckt in med samma titel, fyra skulle vi vara var det sagt. En av dem, Anna, hyste intresse och jag fick henne att läsa in sig på det som jag och kort därefter började vi kryptera meddelanden till varandra för att fördriva tiden.

Tre veckor efter inryckning samlades alla blivande gruppchefer för en teorigenomgång. Det första som sades var ”Jag ser att det finns fyra av er som ryckt in som kryptogruppbefäl, den tjänsten finns inte inom försvarsmakten sedan tre år tillbaka, vi får hitta något annat till er”.

Tji fick vi och ner gick vår motivation. Mitt intresse för det finns dock fortsatt kvar.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

