Vart är världen på väg egentligen?

Vart tusan är vår värld på väg egentligen? Först FRA och IPRED och nu detta.

Jag fattar det inte. Hur kan man nånsin rättfärdiga det? Det har talats om politikerförakt i milda ordalag tidigare som något subtilt och som kanske eventuellt finns där men som inte är en så stor grej. Hur kan man ha förtroende för att våra politiker försöker göra väl mot oss eller våra framtida barn i några frågor när sånt här förekommer. Jag har aldrig varit speciellt radikal tidigare, jag har väldigt sunda och bra åsikter i de flesta frågor. Jag är aktiv i mitt politiska engagemang men har aldrig varit barrikadernas man. Men sånt här gör mig bara väldigt sugen på att springa runt på gatorna och skrika för att sedan flytta till en regnskog väldigt långt bort och koppla på skygglapparna. När ”Stockholmsprogrammet” får hända och komma så långt som det uppenbarligen gjort, då har det gått allvarligt fel.

Vad har hänt med våra så kritiska medier som tidigare gjort stor sak av sådana här saker, har det då varit enbart för att sälja lösnummer och tv-tid eller tycker man på allvar att något sånt här kan få gå obemärkt förbi?

Någonstans så är jag tyvärr inte förvånad över att vår justitieminister är med på nåt sånt här, människan är säkert till och med väldigt glad och stolt. jag är socialdemokrat och är ganska öppen med det. Jag kan sitta och säga att det här minsann inte hade skett om det varit en annan regering. Jag skulle kunna göra det men jag tänker inte göra det. Så naiv är jag inte.

Nånstans vet jag att vissa sådana här saker behövs med tanke på internationell brottslighet, nationsövergripande nätverk, människosmuggling och dylikt men jag kan inte säga att det är okej. Det går inte. Den personliga integriteten måste få finnas. Och jag vet inte om jag tror på att den hänsynen är satt i första rummet tillräckligt mycket. För mig känns det här som att det går lite för mycket över mitt huvud för att jag skall känna mig trygg. Det är saker som detta som gör att jag är glad att jag har piratpartister i min bekantskapskrets. De är bra på att ha koll på sånt här.

Självklart finns det en mening och en välvilja med vad som görs. Men vems välvilja, vem är det som prioriteras här. Är det brottet eller ”straffet” som det innebär för många av de oskyldiga att inte veta vem som tittar, att inte känna att man kan ha något för sig själv, oavsett om det innebär att titta på youtube eller gp.se ett par gånger om dagen.

Det känns magstarkt det här och källan är knappast opartisk men jag får lite för mycket obehagskänslor för att låta detta gå obemärkt förbi.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

