Idag är det vår dag

Som ni alla säkert har märkt på uppståndelsen runt om i världen är det idag De Vänsterhäntas Dag.

DN

Göteborgsposten

Jag är vänsterhänt sedan barnsben. Ungefär var åttonde person är det. trots detta är hela samhället anpassat efter högerhänta. Jag är starkt kritisk mot den normen. Jag har haft det ganska lätt då jag bara är ”milt” vänsterhänt, dvs jag skriver med vänster hand men gör de flesta andra saker med höger, så jag har kommit undan. Jag har bara stört mig ofantligt på hur allt görs med hänsyn till högerhänta. Reklamtryck är en typisk sådan sak.

Det må vara ett I-landsproblem men det är fortfarande ett problem. Det är fortfarande en form av förtryck.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

