Favoritfrukt

Jag har, ända sedan barnsben, varit en stor fan av Apple. Jag är uppvuxen i ett författarhem med minst tre använda Appledatorer samtidigt. Jag har genom yttre referenser som exempelvis teknikfantasten Douglas Adams ytterligare fördjupat mina känslor för dessa enkelhetens produkter.

Jag har själv använt och skrivit många av mina egna alster på en dator av precis det slaget som Adams skrev Liftarens Guide till Galaxen på.

I högstadiet levde jag i exil från det liv jag levt innan. Jag levde mitt liv med en PC vid min sida, en dator med Windows som operativsystem. Jag hade med mig en av de gamla hemifrån, en bärbar dator med dator och skärm i ett, nästan kubisk på kanske 30×40 cm. Prestandamässigt inte tillräcklig mot de krav jag hade vid den tiden. Det var en avgjort mycket svag period på många vis i mitt liv.

Nu är jag sedan snart ett år tillbaka. På allvar. Med min vän och kompanjon Modesty Gunnar S. Lundgren. Hon heter så. Min MacBook.
Jag köpte henne den 28 november förra året. Henne samt en röd iPod Nano med inskriptionen ”Don’t Panic” på baksidan. Det innebär i sig 8 gigabyte daglig glädje. Mycket bra grejer.

Just nu har jag kommit in i lite av ett stim där jag utforskar och maximerar mitt användande av iTunes. Marknadens, i mina ögon, ledande musikspelare. Framför allt så är jag nu väldigt inne på nyttjandet av funktionen/tjänsten Genius. Genius skapar dig spellistor baserade på olika låtar som du själv väljer. Ofta blir det väldigt bra listor. Det är inte alltid det stämmer och själv kanske man tycker att olika låtar inte är helt kompatibla men ju mer man använder det desto bättre blir det. För mig hjälper det mig att utforska min egen samling och få mig att lyssna på musik som jag kanske inte annars lyssnar på. Att lyssna på mer än mina huvudsakliga fyra artister som jag lite mot mina egna avsikter och ambitioner uppenbarligen håller mig till.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

