När vardagens bestyr gör vardagliga besvär

Facebook har för mig blivit något av ett bekymmersmoment. Det är ett vardagligt moment av vikt som är svårt att hålla mig borta ifrån. Jag sköter mycket av mitt liv därigenom, som man gör numera. Kontaker, nyheter (skvaller) om sin omgivning och mycket annat. En möjlighet att hänga med bland en ganska stor majoritet av sin omgivning och även bland de som inte är så nära. Jag har också genom facebook skapat nya relation, stärkt relationer som tidigare var i stort sett obefintliga/bortglömda till att nu vara av betydande vikt, till att nu spela roll. Facebook har knutit samman och skapat band som inte skulle funnits annars.

Samtidigt är facebook för mig synonymt och väldigt tätt sammankopplat med livet jag har haft. Det jag inte längre har och som jag stundom saknar. På det viset, genom det ständiga påminnandet om vad som inte är så är det stundom en källa till stor smärta. En smärta som det är svårt att ta en paus ifrån. Det är svårare än det låter. Att bara sluta, att hålla sig borta, det är inte helt lätt. Man hugger inte av ett ben för att man har ont i knät. För de som är närmare bekant med mig en närmare parallell än man kan tro och utan tvekan en av de märkligaste jag dragit på mycket länge.

Dock. Mycket gammalt groll, mycket negativt är kopplat till detta, indirekt. Subtiliteter som gör mycket. Hur tar man en paus från tillvaron, hur vänjer man sig av med vardagen? Hur släpper man vad som smärtar utan att tappa vad som hör livet till och gör vardagen bra? Det gör man inte. Men uthärdar. Ibland är det mer genomförbart, ibland mindre så. Likväl så är det lika mycket en del av vardagen som något annat.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

