Mig i musik, såhär långt

Det har gått ett par dagar nu sedan jag fick mitt uppdrag. Jag har tänkt ungefär konstant på det. Inte hela tiden, men konstant. Någonstans i mig har det funnits, vad jag än haft för mig.

Tre, kanske fyra låtar, är självklara. Stundom varierar de men oftast är de desamma. Det handlar om låtar som jag känner speglar mig, som på ett bra sätt speglar vad som försigått i mitt liv, vad som betytt mycket för mig eller hur jag fungerar.

Det är, skall sägas en sjukt svår uppgift.

Hur skall jag göra med artister? Jag skulle kunna bygga en sådan lista som eftersöks på bara tre artister och fortfarande få det att funka. Skall artisterna spegla mig och mitt lyssnande?

Är det kanske bara låtarna som spelar roll och i så fall min syn på låtarna eller vad de handlar om, hur de låter.

Skall jag göra en kronologisk lista kanske? Då kronologisk i meningen när de  har och kommer spela stor roll och forma mig och bilden av mig.

Hur presenterar jag det hela bäst. Det är inte säkert att en låt låter på samma vis för mig som den gör för någon annan. Det handlar om kontext till stor del.

Som jag påtalade för min vän när han kom på idén, de måste, i varje fall enligt mig, låta någorlunda väl tillsammans. Det kan vara en väldigt salig blandning, vilket det kommer bli, det kommer blandas genrer hejvilt tror jag, men de måste fortfarande, för att jag skall komma från månaden med hedern i behåll, låta bra tillsammans. Övergångar kommer vara väldigt viktiga för helheten. Väldigt viktiga i mina öron.

Det här är inte vilken lista som helst. Det här är Listan.

Explore posts in the same categories: Listor, Månadens uppdrag, Musik

Kommentera

