Resultatet

Så är den då presenterad för X, individen som gav mig uppdraget.

Här kommer den också för er:

Tanken var att kunna presentera en lista, lyssningsbar, genom exempelvis spotify, men tyvärr finns inte alla låtar där så jag tar dem en och en.

Fabian genom musik

En skiva som har allt som är mig. Glädjen och kärleken till Göteborg. Mina olika musikstilar och vägarna dit och olika sinnesstämningar och känslor som jag hyser ofta.

Förutom att det här är låtar som speglar mig väl, både enskilt och som helhet är det också väldigt bra musik och låtar som enligt min mening funkar rätt väl tillsammans, förutom spår två möjligtvis.

En del av mig är låtar som betyder mycket för mig, en del är delar av mig

Maia Hirasawa – Gothenburg

En grymt bra låt att börja saker med. Morgnar. Promenader. Presentationer. Sen handlar den om Göteborg också vilket är det största av plus.

Får här representera min kärlek för staden.

Jag Tar För Mig – LOK

Ett gammalt favoritband.  Hårdrock kan tilltala mig mycket i rätt stunder. LOK känns helt rätt. Låten i sig känns bra här, ett val som betyder något. Tar för mig, det gör jag. Mycket. Ibland ordentligt, utan direkt pardon.

Rudie Can’t Fail (The Clash Tribute) – The Mighty Mighty Bosstones

Min favoritlåt alla kategorier. Det här är så peppande något kan bli. It can’t fail.

Barenaked Ladies – One Week

Den första låt med Barenaked Ladies jag hörde. 1998 eller möjligtvis 1999. I Värnamo. En grupp jag sedan dess lyssnat väldigt mycket på.

Save Ferris – Come On Eileen

Lyssna på den! Kan man bli annat än glad? Själv vill jag bara sjunga när jag hör den. Min sorts musik. Amerikansk tredjevågsska eller därtill besläktat möter brittiskt 70-tal, eller möjligen 80-tal. Det första stycke musik som drog mig in på genren och fick mig fast.

Robyn – Regntunga Skyar

Jag gillar musik på svenska. Jag gillar regn. Det visste jag innan men jag blev helt förtrollad när jag hörde detta bonusspår på en annars medelmåttig skiva.

Wilmer X – Jag Är Ingen Romeo

Jag är ju verkligen inte det. Inte nån gång. Inte nånstans. WX illustrerar så väl i den här låten hur jag känt och känner. WX som utan tvekan är ett av mina topp tre band.

Emiliana Torrini – Jungle Drum

En låt om känslan av att vara kär. Jag älskar att känna. Det har jag sagt och skrivit många gånger. Den här låten stämmer in i just detta.

Madness – The Sun And The Rain

Om WX ligger bland topp tre så gör Madness detsamma. En bra låt om glädjen till regn och en förklaring till min glädje för det.

Thåström – En spelmans jordafärd

Jag har haft mina stunder här i livet, mina stunder av tvekan. Jag vill avsluta på något vackert vis. Tankefullt. En spelmans jordafärd tillför just det. En av tre låtar som är fastslagna som mina val att spelas på min begravning. Thåström är en av få artister som tillför känsla och passion till musiken, en meddragande känsla.

Här är den i listform LISTAN

Dock saknas här ett par vitala delar. Det är fel låt på spår nummer två och fel artist på spår tre. Mighty Mighty Bosstones tillför något extra och betyder framförallt väldigt mycket för mig.

Explore posts in the same categories: Listor, Månadens uppdrag, Musik

One Comment på “Resultatet”

  1. LeMaxim Says:

    Good stuff!


Kommentera

