Katie

Jag har som mål och ambition att upptäcka ny musik, helst minst en ny artist per vecka. Allt som oftast genom spontana skivköp. Sedan ett år tillbaka ungefär så kvoterar jag mina köp, jag insåg hur låg andel kvinnliga artister jag hade i min samling och hur skevt mitt lyssnande blev på grund av detta. Därför såg jag till att börja kvotera. Numera blir det nästan mer och mer kvinnor.

Förra veckans artist var Beautiful South, ett band som varit på gång för mig sedan december månad ungefär men som inte hände förrän förra veckan. Jag blev rekommenderade dem tidigt men ville inte upptäcka dem via Spotify, jag kände att det kunde klicka för mig med dem, då ville jag ha dem på riktigt. På skiva. Så jag beställde den platta som sades vara bäst, enligt en enträgen lyssnare och god vän till mig; The Beautiful South – Quench. En beställning som gjordes från CDon. Jag brukar köpa skivor därifrån när jag inte köper från Bengans. Ibland tar de sig dock vatten över huvudet, säger sig ha tillgång till saker utan att ha täckning för det. Det här var ett sådant fall. Vad som enligt dem skulle ta 1-3 arbetsdagar blev lite längre än så. För tre veckor sedan kom de fram till att de inte skulle lyckas få tag på den. Då hade jag hunnit tröttna på dem men inte på mina förväntningar och förhoppningar på Beatuiful South.

Nu har jag till slut kommit över skivan ifråga och därtill också The Beautiful South – Blue is the Colour, också den riktigt bra. I mina öron kanske nästan ännu bättre. Än så länge. Ruksigt bra är de i varje fall och verkligen helt min grej.

Jag ser det som förra veckans upptäckt. Idag har turen kommit till Katie Melua genom Katie Melua – The Katie Melua Collection. Inte hunnit med så mycket än men det är i sanning musik som berör. Mycket spännande att sätta sig in i.

Explore posts in the same categories: Musik

Kommentera

