Mambo Feber

Jag lyssnade på Wilmer X första gången 1988 då min syster introducerade mig till dem. Jag har sedan dess, periodvis, lyssnat på dem regelbundet till väldigt regelbundet. Jag skulle nästan vilja påstå att jag kan deras musik.

Jag har fått frågor och jag har fått kritik för min lyssning men jag har alltid stått för den. När jag gjorde lumpen i Halmstad fick jag höra av ett gäng malmöiter att det inte är okej för mig som icke-skåning att lyssna på dem, de tillhörde ju skåne, sjöng på skånska och var därmed tydligen enbart för skåningar. Jag stod fast. Wilmer X var the grej of the day. Alla dagar.

För mig har Wilmer X alltid varit något att vända sig till när livet blir känslosamt.

Låtar som Wilmer X – Vem Får Nu Se Alla Tårar?Wilmer X – Älska Mej Gick Inte AllsWilmer X – Slaget Om En Flickas Hjärta och Wilmer X – Om En Hund Mådde Så Här har alla på ett tydligt vis representerat och beskrivit mina känslor på ett sätt som gjort att jag inte känt mig ensam på alls samma sätt som tidigare. De har betytt mycket.

Skall man börja med Wilmer X någonstans så skall man i mina ögon börja med albumet Wilmer X – Mambo Feber. Albumet ifråga är en väldigt bra representativ samling av de olika delarna av Wilmer X. De känslosamma, de häftiga, de rockiga låtarna. De finns där allihop En bra skiva att börja med om man vill upptäcka Wilmer X. Två skivor som representerar en helhet där åtminstone den första av skivorna saknar de stora dalar som så många bra skivor har.

För mig är det representerande kärlek. Rakt igenom. I dubbel bemärkelse.

Enjoy!

Explore posts in the same categories: Musik

Kommentera

