Dagens musikaliska utmaning

Jag kände att det var dags att skriva något igen. Släppa lös mig.

Släppte frågan om ämne lös på twitter det slutade med det här. Bland annat.

Jag har alltid drömt o matt vara Rob Gordon, att skriva om musik känns för mig självklart. Fick  frågan att lista mina 10 bästa låtar. De låtar jag tycker är bäst. En oerhör ångestfråga. Vissa känns självklara. Övriga inte. Men jag skall göra mitt bästa:

The Clash – Rudie Can’t Fail

Skall helst vara i Mighty Mighty Bosstones version. Den finns på youtube men kvaliteten är dålig. Finns ingen låt som piggar upp som denna. För att använda ett populärt uttryck som inte riktigt ligger för mig: Pepp!

Iron Maiden – Fear Of The Dark (Live ’01)

Världens bästa livelåt. Alla kategorier. Bra träningslåt också för den delen.

Barenaked Ladies – Sound Of Your Voice

Det var antingen den här eller One Week med samma band. Två grymt bra låtar som jag kan höra hur många gånger som helst. Den här är lite mer åt det fina hållet. Bra på morgonen. Underbar att vakna till.

Madness – Elysium

Madness. Det i min värld bästa bandet. Just den här låten är lite av en slump att den kom med. En av de låtar i min musiksamling jag lyssnat å mycket. Lite över hundratalet gånger. Oerhört vacker.

Ulf Lundell – När Jag Kysser Havet

Faktiskt ingen aning om vad den gör här. Väldigt mycket av en bubblare. Har lyssnat på den ett sjuttiotal gånger den senaste måndaden. Måste betyda någonting.

Emiliana Torrini – Jungle Drum

Lite otippat sett till det stora hela. En låt som satt sig. Tempofylld och glädjande.

Save Ferris – Come On Eileen

Tillhör också den kategorin ”pepp”. Stammar från min tredjevågs ska-period.

Wilmer X – Vem är den flickan

Inget band betyder mer. Ingen låt betyder mer av låtarna WX har gjort. Symboliserar för mig jakten på kärleken.

The Beautiful South – Perfect 10

Den enda av låtarna som bara är bra, inget mer.

Det får lov att stanna på nio stycken. Det känns redan som att jag griper efter halmstrån som det är nu.

En av de här låtarna kan jag inte vara utan. Fyra eller fem utav dem är väldigt självklara här. Andra är bra låtar som jag spelat extremt mycket och därför tror mig ha någon form av relation till.

Artister hade varit lätt. Album jätteenkelt. Låtar toksvårt. Jag gillar inte att inte ha med en del band men I vissa fall är det inte låtarna som utmärker sig.

Explore posts in the same categories: Listor, Musik

Etiketter: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Dagens musikaliska utmaning”

  1. Cecilia Says:

    Inte en enda av dina låtar finns med på min lista, men det betyder ju å andra sidan inte så mycket. Grym lista!


  2. […] gav Fabian i uppgift om att blogga om sina tio bästa eller mest betydelsefulla låtar igårkväll, och det såg så roligt ut att jag blev sugen på att göra detsamma själv. Alltså: […]


Kommentera

