Tankväckt

Jag har just varit och sett Inception. Första biobesöket för mig på länge, av många olika skälv. Dels för att det är lättare att sitta hemma och dels för att jag inte är mycket för att gå på bio ensam.

Till att börja med skall sägas att det är en grymt bra film. Christopher Nolan har skapat ett mästerverk i klass med inget annat. I mina ögon såg jag Matrix, fast på riktigt. Helt utan gränser och med så mycket större frågetecken som lurar bakom hörn och paradoxala labyrinter.

Det är en film som väcker tankar. Som överraskar och som får oss att ifrågasätta.

För mig har den gett ytterligare energi till tanken på hur det faktiskt är vi själva som sätter gränserna. Ingen annan. Vi som avgränsar oss själva. Det handlar om att våga tro på oss själva men också om att våga att inte tro. Att våga att inte tro på de begränsningar som vi, vår omvärld och vår fostran skapat och skapar kontinuerligt.

Allting går. allting är möjligt. Det handlar bara om att inte tro.

Explore posts in the same categories: Tänkvärt

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

