The AKA

Är inne i någon sorts icke-övergående fas. Har varit det från och till de senaste tio åren. Drygt. En ska-fas. Den fick en renässans för ett par veckor sedan då jag på stadsbiblioteket hittade Neville Staples självbiografi Original Rude Boy. Neville Staples är urtypen av en så kallad Rude Boy och en av förgrundsfigurerna i det legendariska brittiska Ska-bandet The Specials. Jamaicanska rötter. Kom till Storbrittanien som liten och hade där, boendes hos sin pappa, en väldigt hård uppväxt där till slut musiken blev hans tillflykt och räddning. Först som roddare till bandet och därefter som en fullskalig medlem. Staples kom att bli en den tidigare sångaren Terry Halls raka motsats, en duo som kompletterade varandra fullständigt. Terry Hall stod alltid lugn och stilla på scen, studntals vänd ifrån publiken medan Staples aldrig, inte för en sekund lyckats stå still, något som syntes tydligt på scen.

Idag har jag såhär i löningstider, för övrigt iklädd hatt av samma modell som rude boy-stilen föreskriver, glatt mig med en tur till Sveriges överlägset bästa skivaffär Bengans. Det finns få saker jag gläds så mycket av som skivköp.

Dagens köp inkluderar bland annat en sammanfattande box med den för mig något förnedrande titeln ”Beginner’s guide to SKA”, ett nysläpp av Madness gamla album ”Mad not Mad”, ett grymt bra The Specials-fynd med gamla rariteter och ett studioalbum med The Special A.K.A. Madness har under det senaste året släppt, alternativt håller på att släppa, alla sina gamla album, spcäkade med extramaterial, b-sidor etc. The Special A.K.A är ett övergångsnamn på The Coventry Automatics som var en tidig upplaga av vad som sedan blev The Specials. Enligt uppgift fanns det redan ett samtida brittiskt band som hette The Coventry Automatics vilket gjorde att bandet bytte namn till The Specials via just The Special A.K.A.

Skrev för drygt sex år sedan min AB-uppsats i musikvetenskap om ska-musikens utveckling från sina jamaicanska rötter och vidare till Storbrittanien. Jag känner för tillfället ett ganska starkt sug att skriva om den. Skriva den på nytt, i egen regi och nyttja de nya kunskaper och det djupare intresse som kommit till mig sedan jag skrev den senast.

Explore posts in the same categories: 2 Tone, Musik

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

