Ambivalensen

Hela mitt liv just nu präglas väldigt mycket av ambivalens. Ambivalensen tar över mer och mer. Av godo och av ondo.

Ambivalensen gällande framtiden. Jag vet vad jag kommer bli men jag vet inte vad jag vill bli. Så har det alltid varit. Ända sedan jag gick i gymnasiet har jag vetat att jag kommer bli lärare. Alla runt mig har vetat samma sak. Det har alltid varit en självklarthet. Själv har jag alltid också varit väldigt säker på att det inte är vad jag vill. Jag har alltid troo och tänkt att jag vill något mer. Läraryrket har alltid varit något fint, något viktigt för mig. Samtidigt så har jag alltid tänkt att det nog finns något som passar mig ännu bättre.

Jag har Vikarierat som lärare ett bra tag nu och det känns rätt, jag vet att jag är gjord för detta, det är mitt kall och det är med det jag hör hemma. Men jag är fortfarande väldigt osäker på att det är det jag vill. Oerhört frustrerande. Jag vill kunna uttrycka mig, är rädd att fastna i en rundgång, vill känna mig fri men samtidigt hjälpa andra framåt. Det sistnämnda är det som drar mig in i läraryrket, jag vet att andra människor får ut så mycket av det att min pliktkänsla drar mig in och håller mig fast. Frustration är stor.

Jag vet vad jag borde göra, jag har hittat mitt kall. Men jag vet inte om det verkligen är vad jag vill göra. Jag vet att kraven jag har på att allt skall klaffa är för stora, att jag nog bara måste ta mig an det, göra det. Så kommer det också bli framöver men jag kommer nog alltid undra om jag inte skulle kunnat göra ett annorlunda val. Ett bättre val.

Explore posts in the same categories: Jobb

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

