Saknaden

Saknaden är större än något annat. Jag tror ibland att allt är lugnt, att allt är okej men jag har bara förvirrats av enskilda glädjestunder i vardagen. Stunder som gör gott men som bara är tillfälliga klarväder i den annars så dimmtunga tillvaron. Förvirrats av att för stunden inte tänka på dig. Jag vill att du skall vara kvar. Finnas där att återvända till. Men jag vet att det inte är så och det väcker mina tårkanaler från sin annars dagliga slummer.

Jag saknar att veta att du alltid finns där. Att du aldrig lär vara någon annanstans än möjligtvis iväg för att handla. Jag saknar din evinnerliga envishet och dina egensinniga abrovinscher. Saknar lugnet du fann i att måla staket.

Aldrig mer kommer jag få åka hem till vad som så länge varit min hemstad för att se fram emot att sitta ner och dricka te med dig och få höra om hur det var förr, hur farfar och hans kollegor i stenbrottet hade det. För alltid kommer jag sakna dig. Vetskapen om att aldrig mer få höra din röst är så hård. Hårdare än din barndoms bohuslänska granit. Mörkare än havet kring skärgårdens holmar, piskade av de tunga höstregnen. Jag ville så gärna ta dig med till din barndoms platser, till din barndoms hem, låta dig känna vårens doft, se vattnet och kajen som din pappa byggde. Såg så mycket fram emot det, såg glädjen i dina ögon, hörde dig prata om vikten av att göra dig fin. Jag var så oförberedd även om jag visste att det skulle hända. Att du skulle lämna oss förr snarare än senare.

Jag älskar dig pappa. Grattis på 86-årsdagen!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Saknaden”

  1. Camilla Says:

    Att förlora en älskad förälder är så svårt.. Jag vet. Dina ord visar på hur mycket kärlek det fanns mellan er..


Kommentera

