Bibliotek

Det är onsdag. Jag har parkerat mig på biblioteket. I Kortedala, platsen som numera är mitt enda hem, i den nytillkomna frånvaron av Lysekil. Direkt infinner sig lugnet, tryggheten. Känslan av tillhörighet, känslan av att vara hemma.
Jag älskar doften av bibliotek. En doft av gammalt, en doft av gamla böcker. Sannolikt är det den som gör att jag känner mig hemma då jag är uppvuxen med hyllmeter efter hyllmeter av gamla böcker runt mig.
Bibliotek har alltid känts välkomnande för mig. Som mitt rätta element. Att träda in i ett bibliotek är för mig som hur jag föreställer mig känslan av en fisk som släpps ner i vatten igen efter alltför lång tid i luften eller på land.
När jag var liten i Lysekil behövde jag aldrig känna besvikelsen eller skammen av att ha glömt lånekortet hemma, vilket jag ofta gjorde. Pappas porträtt hängde på väggen. Författarporträttet. Jag möttes av ett leende från bibliotekarierna och välkomnades med öppna armar. Jag var ju min fars son och kändes igen. Behövde inte identifiera mig, det syntes vem jag var. Jag kände mig hemma.
Den känslan sitter i. Även om biblioteken jag kommer till är nya så är känslan densamma.

Explore posts in the same categories: studier

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

