Nystart

För ungefär tre och ett halvt år sedan blev jag rånad mellan hållplatsen och hemmet. Berövad på all värdighet och alla pengar jag ägde. Jag har påtalat det förr och gör det igen. Hur illa det än kändes för stunden då och månaderna efter så är jag idag ytterst tacksam för vad som hände. Att det hände. Jag var sedan länge fast i samma hjulspår, kom aldrig egentligen framåt i tillvaron utan harvade istället på på samma vis. Bitterhet, självömkan och en nästan total avsaknad av tro på mig själv och min förmåga.
Vad som skedde kom att bli en vändpunkt. En början till ett uppbrott från det gamla. Slutet på en negativ spiral och början på en positiv.
Ett halvår senare fick jag på tydligast möjliga vis på min dåvarande arbetsplats veta att jag inte var välkommen. Det rimliga då för mig hade varit att göra som jag alltid gjort, gå än mer in i mig själv, älta och stänga ute omvärlden. Istället beslutade jag mig för, en av mina sista dagar där, för att från och med morgondagen vara glad istället. Släppa vad som varit. Och så blev det. Istället för att älta så tog jag nästa dag med ett leende. Tillvaron blev lättare att hantera och jag fick lättare för mig i vardagen, i kontakten med andra och i hanterandet av mig själv.
Synen på och hanterandet av mig själv behövde verkligen en skjuts. Självbilden var lika skev som min hållning. När jag såg mig själv i spegeln så såg jag inte vad andra såg, en lång, stilig, hyfsat eller än mer snygg man. Jag såg Gollum så som han porträtterats i Peter Jacksons filmatiseringar. Hur många gånger andra än sa att jag såg bra ut, hur många gillande blickar jag än fick av andra vet jag inte men mig gick de alla förbi, igenom. Orden och blickarna betydde inget för jag hade valt att inte tro på dem, i mina ögon var de ord av omtanke och välvilja och inget annat. Jag var inte redo att tycka om mig, efter allt jag varit med om så hade det inte varit möjligt. Oklart varför. Men på hösten året efter rånet kom början till vändningen. En god vän som tränade självförsvar frågade om jag inte skulle hänga med på ett pass och det gjorde jag. Det passade mig. Handlade om försvar och inte anfall, allt gick i den takt jag valde och jag kände att jag började få kontroll över mina långa armar och ben. Kanske än mer började jag få kontroll över mig själv, på det psykiska planet. Jag började acceptera vad jag såg när jag såg mig. Jag hittade en trygghet i mig själv som bara har växt och växt sedan dess. Gollum är vid det här laget borta och har inte synts till på ett par år. Jag ser Fabian och det han är. Stolt, glad, stilig och vad mer som nu kan läggas in i en välformulerad ärlig beskrivning. Min bild av mig själv är inte längre destruktiv. Jag har fortfarande mycket att arbeta med och gör det var dag. Försöker att var dag hitta något i tillvaron som jag kan ta med mig, som för mig framåt. Något jag gjort, upplevt eller människor jag talat med.
Jag är inte längre osäker och skygg som jag en gång var. Jag är någon annan än den unge man som blev fråntagen allt han hade i värdighet och pengar. Jag är precis samma, fast utvecklad, frisläppt från de bojor som getts mig av andra och av mig själv genom åren.
Jag är otroligt tacksam för vad som skedde, vändpunkten. Något jag tänker på nästan varje dag.
Jag är på väg framåt och det är den vägen jag ämnar vandra. Jag står inte längre still.

Explore posts in the same categories: personligt

2 kommentarer på “Nystart”

  1. superficialragdoll Says:

    Känns skönt att läsa det här. Även om jag inte jublar över att du blev offer för ett rån så är vi summan av våra erfarenheter. Goda och onda. Och framåt är den enda väg vi har! Jag hejar på dig!

  2. annyberglin Says:

    Jag är så glad att du är den du är. Glad och väldigt tacksam!


Kommentera

