Alkoholnormen

Jag blir så trött, så less ibland. Jag har skrivit om ämnet tidigare här. Det handlar om alkohol, alkoholkonsumtion. I mitt liv sker den mer och mer sällan och jag börjar mer och mer fundera på att lägga ner det helt. Jag ser helt enkelt inte poängen med det. Att bli full för fyllans skull. För att dämpa vad man har inom sig eller för att hoppas uppleva något, hoppas att om jag dricker mig full så blir tillvaron och stunden så mycket bättre. Med detta sagt så vet jag att jag av många i min bekantskapskrets upplevs som tråkig. Det kan ha att göra med att det är en sådan förändring mot den Fabian de känt tidigare, det kan också ha att göra med att de inte vet hur de skall hantera det, hantera mig med detta.

Hur agerar man runt någon som håller sig nykter, hur skall man göra?

Min irritation i afton handlar om de förutfattade meningar om alkohol som finns omkring oss. Vilka könsnormer som finns och vad som förväntas. I afton så satt jag på en större bankett, det skulle just serveras vin. Jag kände som tidigare att jag ville inte bli full. För att se hur jag hanterar mig, se vad jag kan vara utan det men också för att slippa bakfyllan. Frågan kom om huruvida jag ville ha vin. Jag svarade att jag ville det, i begränsad mängd och fick så. En stund senare serverades det mer vin till huvudrätten. Jag hade då redan hunnit säga nej till påfyllning. Återigen sa jag ja, ett halvt glas tack, och fick så. Min bordsdam höll inte igen på samma vis utan drack ”normalt”. Samma person serverade oss hela tiden. Utan att jag hann ens reagera så fyllde hon en stund senare på mitt glas, nästan till bredden. Min bordsdam vars glas var mer fullt än vad mitt hade varit fick frågan om huruvida hon ville ha mer. Hon fick frågan men inte jag. Det var så självklart att jag ville ha, så inpräntat att mina tidigare påpekanden hade gått spårlöst förbi.

Varför tillfrågades inte jag? Jag som sagt ifrån tidigare, upprepade gånger? Varför ska jag förväntas dricka medan hon förväntas vara mer restriktiv? Varför finns ens förväntningarna?

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

