Skillnaden mellan kärlek

Jag har nära till mina känslor. Det finns ofta, tydligt och nära. De är starka.

Jag har olika nivåer på dem, olika grader. Det är också stor skillnad på dem. Numera är de känslor jag känner av de positiva slaget. Jag är sällan arg. Jag är ofta glad, känner mycket kärlek för andra. Reflekterar mycket över det.

Jag har många gånger sagt att jag älskar någon. Allt som oftast beträffande vänskap. Tre, fyra, kanske fem vänner har fått höra att jag älskar dem och de vet att jag menar det. Jag har mer sällan sagt det i amorös mening men det har hänt.

Jag har lätt att älska. Lätt att vara någon som älskar. Svårare är det att vara kär, att vara förälskad. Jag kan älska personer på det amorösa viset utan att vara förälskad i dem. Det är när förälskelsen kommer in i bilden som det hela blir svårt. Svallande. Tillvaron i gungning. På ett många gånger trevligt sätt men det är som att gå på lina mellan två skyskrapor, och då skall tilläggas att jag är höjdrädd. Det är en häftig upplevelse, en väg mellan två punkter. Mellan lugnet till målet som är gemensamheten. Antingen når man dit, den besvarade förälskelsen, eller så faller man handlöst och de som varit djupt förälskade vet hur det är Men oavsett resultat, oavsett om jag når fram eller om jag faller så kan jag älska personen handlöst.

Det är skillnad på kärlek och förälskelse och kärlek. Kärleken jag känner den är allt som oftast djup. Orubblig.

Oavsett utgång.

Explore posts in the same categories: Kärlek

3 kommentarer på “Skillnaden mellan kärlek”

  1. En undrande Says:

    Varför sviker du isåfall samtidigt? Varför lämnar du öppna sår utan att se tillbaka? En del i kärlek oavsett utgång är att bry sig om den andra. Tänker jag mig. Hur tänker du?

    • Fabian Says:

      Jag är inte helt säker på hur du menar. Men ja. Jag kan känna stark kärlek utan förälskelse. Kärlek som i djup omtanke och välvilja större än så mycket för den andra, utan förälskelse. Jag vet att det kan såra och har själv varit i samma sits. Kärleken består. Omtanken, välviljan. Men förälskelsen kan försvinna. Och ser tillbaka gör jag. Varje dag, om och om igen. Att bry mig slutar jag aldrig med.

  2. Victoria Says:

    Det är lättare att älska vänner eftersom den extra laddningen inte finns där. Man förlorar inte lika lätt. Svåraste steget att våga ta – att inse att man vågar älska en partner. Men när man vågar blir livet aldrig det samma igen. Man satsar så mycket – och kan vinna allt. Men också med högre insatser. Så man ska aldrig glömma bort sina vänner i en förälskelse – de finns ju där oavsett och tar emot om det behövs. Och finns där och delar glädjen om man inte glömmer dem.

    Fint du beskrev.
    /Victoria


Kommentera

