När givande inte ger något

Jag har efter många försök och hårda prövningar insett hur mitt eget agerande i olika relationer, av kärleksslag och av vänskapsslag, länge varit destruktivt för mig själv. Insett hur jag agerat för att få andras medkännande, finna andras önskande snarare än något annat. Jag har sett till att alltid finnas där för andra och många gånger mött tacksamhet, glädje och ömsesidighet. Men många gånger har jag mött tystnad. Sökt vidare, försökt än mer finna responsen men mött tystnad och känt hur det tärt på mig. Vissa av dess relationer perifera och till synes försumbara, andra är betydligt närmare och av större vikt för mig vilket gör det svårt att släppa taget.
Men släppa taget måste jag. Det har jag insett. Insett att relationer dör ut, att relationer är något som måste underhållas, från båda sidor. Att ansvaret inte bara är mitt. Och det är en insikt som är ganska skön. Som ger en känsla av värdighet. De som inte önskar ömsesidigheten får stå sitt kast och lämnas för att gå vidare på sitt håll. De som önskar fortsätta, såväl att ge och att ta är välkomna att göra så.
Men en sak är säker och det är att jag inte finner det givande att bara ge, i någon relation, oavsett art. Skall så heller ej göra framöver. Den tiden är över. Det mår inte jag bra av. Jag har varit dålig på att se vikten av mig, att se vikten av mitt välmående. Det skall bli ändring på det nu.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “När givande inte ger något”

  1. nina Says:

    Heja! Det är starkt att tänka igenom sådana tankar, komma till en insikt och försöka ändra gamla mönster.


Kommentera

