Själaväxt och växtvärk

Jämlikhet är bland det viktigaste som finns i mina ögon. Jämlikhet i min omvärld, i det större perspektivet men också i relationer. Det krävs dock såväl mod som stor styrka att alltid hålla på det utåt, ibland kommer så mycket annat i vägen. Hänsynstaganden som är av det världsliga slaget görs. Det, eller ren och skär rädsla. Fruktan för alternativet. Ofta går jag lite längre, lite längre och bara lite längre än vad jag borde, ger efter, helt baserat på hopp snarare än drar saker till sin spets. Jag har länge varit rädd att släppa taget i relationer. Sett andra glida ifrån mig, märka hur det bara är jag som hör av mig, hur intresset falnar från ena hållet. Jag har accepterat det av rädsla för alternativet. Att släppa taget. Gå miste om något. Om någon. Andras välmående har alltid varit viktigt för mig, viktigare än mitt eget. Aldrig prioriterat mig själv högst. Har börjat bli bättre och bättre på det. Ibland blir det dock en konfliktfråga. Vad som är bra för mig baserat på värderingar kontra vad som är bra för mig baserat på känslor. Då blir det svårt. Det är lättare att gå emot sina värderingar, lättare att förlåta det än att gå emot sina känslor, veta att man slår sönder vad som gör gott, oavsett om det är illusioner eller annat. Jag har skrivit om det tidigare. Att vara en jämlik i min egen tillvaro, i mina egna ögon. Det kommer stegvis. Det måste det få göra.

Jag växer, inifrån. Då kommer mer och mer av vad som är bra. Den senaste tiden har jag kommit långt. Har nu växtvärk.

Explore posts in the same categories: personligt

4 kommentarer på “Själaväxt och växtvärk”

  1. superficialragdoll Says:

    Lite linement på den växtvärken?


Kommentera

