Jag ger igen

Har länge och ofta känt mig tagen för given av många. Gamla och nya omkring mig.

Det är jobbigt. Tungt många gånger. Men jag brukar hantera det med att ge igen. Ge igen genom att se till att människor omkring mig inte känner sig tagna för givna. Uppskattade. Viktiga. För det är dom. Det är ni. Alla på sitt sätt. Alla har sitt värde. Sitt stora värde på sitt eget vis. Sina egna kvalitéer.

Jag ger igen med att se till att andra inte känner vad jag känner. Att minimera det tunga för andra. Att inte vänta mig något som jag själv inte känner att jag bidragit med till andra. Ibland har jag fått höra att det är godhet. Jag är ju bara mig själv. Den jag blivit uppfostrad att vara men kanske framförallt den jag formats att bli av min uppväxt och min omgivning.

Det jag inte fått har jag sett till att ge.

Sällan har jag känt mig uppskattad eller sedd. Jag har svarat med att försöka ge vad jag saknat. Se till att sprida den vänlighet som jag anser borde vara självklart, istället för att bli sur och ledsen och klaga på andra och förvänta mig att andra skall åtgärda vad som saknas.

Jag tänker mig att det en dag vänder. Och om det inte gör det, ja då har jag bidragit till att andra känt sig uppskattade och mått bättre och det är för mig en lycka och glädje i sig. Ditt, ditt, hans, hens och hennes välmående. Ty mår ni bättre, känner du dig uppskattade, då kommer också energin att fortsätta, fortsätta bidra på ditt sätt.

 

Jag hade det ganska tufft som yngre. Kände mig ganska liten trots att jag var ganska lång. Det har format mig. Jag märkte hur mycket värme och snällhet kan göra, då den saknades. Genom det så blev det för mig självklart att se till att sprida den, se till att den finns för andra. Det blev min naturliga reaktion, mitt svar. Att andra slipper känna sig små och ensamma, för att jag precis hur jävligt det kan vara. För den där värmen man känner av att känna sig önskad, känna sig uppskattad, den är viktig. Det vet såväl du som jag. Ett bränsle att fortsätta, ett bränsle för att orka göra gott för andra.

Vet ditt värde ty det är stort. Fortsätt vara dig själv. Vet att du är viktig. För det är du.

Explore posts in the same categories: Läsvärt

Kommentera

