Var och ens orätt

Jag har alltid varit smal till min kroppsbyggnad. Alltid fått höra det. Och jag är jävligt trött på det. Trött på att få behöva höra det. Det är inte direkt någon nyhet för mig så att få höra ”du är smal” (OBS förmildrat citat OBS) känns inte direkt något som har ett jättestort nyhetsvärde för mig och jag kan mer än gärna vara utan det.

Jag tror att jag började få höra det från andra någon gång i mellanstadiet. Jag fick höra från andra att jag var spinkig och det kändes, det skapade grunden till min självbild. Det hela fortsatte i högstadiet. Den spinkiga räkan från västkusten, det var jag det. Jag hörde skratten runt mig. Det gjorde inte underverk för mig. I lumpen var jag ”mannen utan axlar”, något som fortfarande sitter i, axlarna är ett av mina största komplexområden än idag.

Och ja. Det är inte kul att höra och fan ta dem som gav mig den känslan etc. Men grejen är att dom andra är inte hela problemet. Orden om hur jag borde vara, hur jag inte uppfyller normen, de kommer nästan lika mycket från människor som vill mig väl, som jag hoppas vet bättre men som kanske bara inte tänker på vad de säger.

Jag vet inte hur många gånger jag fått höra saker som: ”Du som är så smal, du behöver äta, ta en portion till”, ”här, ta en bulle till, den behöver du” eller liknande saker med kontentan att jag är smal, det borde jag inte vara.

Jag har kämpat hela mitt liv med just att inte längre vara smal, kämpat mot kroppsideal och mot den skeva bild av mig och hur fel jag är som har planterats i mig av andra. Det börjar ordna sig, jag börjar äntligen lära mig att trivas i mig själv, i min kropp. Men jag får ständigt fortsätta försöka, ständigt kämpa för att inte ge efter i min väg framåt. Varje gång jag får höra hur smal jag är och alltid varit, varje gång jag får höra att jag riskerar att blåsa bort för att jag ju är smal, då hugger det till och jag får kämpa extra för att behålla självbilden.

Vi lever i en värld full av normer, normer som säger hur du som man och som kvinna skall se ut. Jag hatar dessa normer. Jag hatar alla dessa normer, hårt. Jag vägrar låta någon annan diktera hur jag skall vara, det gör mig bara arg och ledsen att jag inte kan låtas vara mig själv, utan att behöva höra hur jag skall vara. Främling eller frände, det är ingen som vill höra hur du tycker att jag borde vara eller hur jag skall göra för att inte vara som jag är nu.

Jag har ingen rätt att lägga mig i hur någon annan ser ut eller varför hen gör det. Jag anser inte att någon annan har rätten att lägga sig i heller. Det gör ingen nytta. Tänk till en extra gång istället. Tänk till innan du förstärker normen genom att säga ”vad smal du är” för det kan göra precis lika ont i någon att få höra som ”vad tjock du är” eller ”vad ful du är”. Du befäster en norm om att utseendet spelar någon roll, om att det är den som räknas. Säg istället ”vad trevligt det är att se dig!” eller ”jag tycker om dig som person”. Det kan göra skillnad. På individnivå såväl som i ett större perspektiv. Du kan med sådant beteende få andra att inse att man inte behöver kommentera utseende, att det inte behöver vara det självklara.

Våga ifrågasätt. Utseendet är inte allt. Var och en kan vi göra skillnad. För oss själva och för andra. Tänk till en extra gång innan du kommenterar nästa gång. Varje gång utseendet kommenterar så cementeras en norm som leder till hets och allt annat än välmående.

Jag försöker sluta kommentera. Det är inte helt lätt men jag försöker. Gör en stor insats och försök sluta du också.

Explore posts in the same categories: Utseende

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

