Intryck

För ett par dagar sedan satt jag och diskuterade min egen situation med en god vän. Vi pratade om vilket intryck jag ger, vilket intryck andra kan få av mig och vad jag skriver.

Jag är rak i vad jag skriver. Även om jag ibland använder mig av omskrivningar och sätt att skriva runt vad som är när jag skriver om dem så är det ändå med självutlämnande ärlighet jag gör det.

Jag fick till min stora förvåning höra att jag ger ett starkt intryck. Ett intryck av att vara stark i mig själv. Jag har aldrig tänkt på mig på det viset. Därav stor förvåning från min sida. Jag har sett mig som skör och bräcklig, som någon som hela tiden har ett svärd hängande i en skör tråd över mitt huvud där jag sitter och tippar på en stol vid avgrunden. Det kanske är dags att omvärdera det själv. Att omvärdera mig själv efter mina handlingar och mitt agerande snarare än efter känslor och ödesmättade tankar. Visst skall man låta dem finas där också men jag kanske inte skall ge dem den uppmärksamhet jag gör. Självhat föder självhat, tomhet föder tomhet. Jag kanske själv, vilket jag tydligen gett intryck av har egen makt att stoppa det hela, att begränsa mig i vad jag känner, hur jag känner och vad jag inom mig ger utlopp för.

Det är en otroligt spännande tanke som väcktes precis nu som skulle kunna vara lika omvälvande som bara två situationsbundna händelser har varit tidigare. Jag skall helt klart ta mig an detta, ge det försök. Jag tror och vet att makten jag har över mig själv är stor, när jag väl ger mig den.

Och jag litar på vad jag själv gett utlopp för, vad jag själv uttryckt. Vet att jag nog i egna ögon lätt ser svårighet när det redan är svårt. Att det är lättare att glädjas än mindre. Att jag lättare ser anledning att stålsätta mig än att förbereda mig för firande och på så vis blir glädjen mindre.

Det handlar ju nu inte om baluns, galej, partyhattar och ballonger men även små attitydskillnader kan göra stor skillnad om de sätts i ett större perspektiv, om de anammas ordentligt.

Det kan vara värt ett försök. Återstår att se hur utfallet blir.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

